هرگز کفشی تنگ برای پیاده روی خریداری نکنید

اگر کفش مخصوص پیاده روی مورد نظر شما دارای کفی طبی نیست میتوانید آن را جداگانه و طبق دستور پزشک خریداری کنید. اگر کف پای شما صاف است یا قوس آن بسیار زیاد است باید کفشی خریداری کنید که به خوبی کف پای شما را پوشش داده و یا در صورت صاف بودن آن، دارای کفی طبی باشد. هنگام پیاده روی، ضربه ی اول به پاشنه ی پای شما می خورد و بعد از آن به صورت منظم ضربات از پاشنه به پنجه پا در گردش خواهند بود، بنابراین وجود یک بالشتک منعطف، که امکان بالایی برای خم کردن انگشتان پای شما فراهم کند در کفش پیاده رویتان ضروری است. به همین دلیل نیز در ساخت اکثر کفشها یا کتانیهای مخصوص پیاده روی، از رویه پارچهای و لایه میانی با جنس EVA استفاده میشود تا علاوه بر وزن کم، ویژگی های تنفس و راحتی را نیز داشته باشد. بعد از وزن، مهمترین فاکتور برای انتخاب بهترین کفش مخصوص پیاده روی، میزان انعطاف پذیری آن است.

اگرچه کفش رانینگ (دویدن) و ترینینگ شباهت های زیادی با هم دارند اما از نظر انعطاف پذیری و ارتفاع پاشنه با هم متفاوت می باشند. انواع کفشهای مخصوص برای واکینگ و رانینگ را طراحی و تولید میکنند. به همین دلیل نیز تقریباً تمامی تولیدکنندگان کفشهای پیاده روی تلاش میکنند تا برای ساخت زیره و کف، از مواد EVA استفاده کنند که میزان انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. به همین دلیل دوندگان و واکرهایی که نیاز به کنترل حرکت دارند باید از انعطاف پذیری کفش خود صرف نظر کرده و کفش هایی مناسب شرایط فیزیکی و پزشکی خود استفاده کنند. از نظر انعطاف پذیری خیلی مهم است که کف کفش مناسب قوس پاهای شما باشد، زیرا اگر اینگونه نباشد به تدریج دردهایی در ناحیه تاندون آشیل یا عضلات پشت ساقتان احساس می کنید. اگر قوسهای خنثی دارید، به دنبال کفشی با کفی میانی محکم و بادوام باشيد که بهطور مستقیم و تا نیمه برش باشد.

اگر قوس کف پای شما زياد است، کفشی با بالشتک مناسب تهیه کنید. بنابراین کفشی را انتخاب کنید که دارای زیره لاستیکی است و قابلیت ضد لغزش و ضد سایش دارد. مهم ترین موضوع در این خصوص داشتن کفشی است که به پا آسیبی نزند. به همین دلیل ما کفشهایی را در بازار میبینیم که دارای عاج یا گریپ های بسیار متفاوتی هستند. زمانی که میخواهید کتانی یا کفش برای پیاده روی و دویدن انتخاب کنید، به قابلیت تنفس آن خیلی دقت کنید. اما هر فعالیت مثبت بدنی درصورتی که بصورت صحیح انجام نشود آثار مخربی خواهد داشت. چرا که فعالیت بدنی زیاد باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و در نتیجه میزان گردش خون فرد بالا خواهد رفت.

جورابهای مدرن که از الیاف با تکنولوژی بالا ساخته شدهاند، از جورابهای جنس پنبه که عرق را روی پوست نگه میدارند بهترند چون تا حدودی از تاول زدن پوست جلوگیری میکنند. به همین دلیل نیز برندهای تولیدکننده کفش مخصوص پیاده روی تلاش میکنند تا با استفاده از مواد اولیه مرغوب و در عین حال سبک، لایه میانی با قابلیت تحمل فشار زیاد بسازند. یک کفش پیاده روی خوب باید دارای لایه میانی از جنس لاستیکی باشد تا ضربههای ناشی از برخورد پا با کف زمین را جذب کرده و آنها را به پاهای شما انتقال ندهد. لایه میانی بیشترین نقش را در دفع ضربات و عدم انتقال آنها به پاهای شما بازی میکند.